-->

Conditions générales

 

1.1 La Belgian Respiratory Society (BeRS), association sans but lucratif, dont le siège social est établi à 1000 Bruxelles, rue des Poissonniers 13, inscrite à la Banque Carrefour des Entreprises sous le numéro 0477129835, a été fondée le 11 avril 2002.

1.2 Un membre est une personne physique titulaire d'un diplôme de médecin ou d'un master en biologie, d'une licence/doctorat en pharmacie, d'une licence/doctorat en kinésithérapie ou d'une licence/doctorat en éducation physique, non-médecin (médecin) et dont la demande d'adhésion à l'association a été acceptée.

1.1 De Belgian Respiratory Society (BeRS), een vzw, met maatschappelijke zetel in de Visverkopersstraat 13 te 1000 Brussel, ingeschreven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder nummer 0477129835, werd opgericht op 11 april 2002.

1.2 Een lid is een natuurlijke persoon die in het bezit is van een diploma van arts of van master in de biologie, van een licentie/doctoraat in de farmacie, van een licentie/doctoraat in de fysiotherapie of van een licentie/doctoraat in de lichamelijke opvoeding, van een niet-arts (doctor) en wiens aanvraag tot lidmaatschap van de vereniging werd aanvaard.

1.3 Het doel van de vereniging is elke actie betreffende de studie en de verspreiding van wetenschappelijke kennis (medisch, paramedisch, farmaceutisch, onderzoek, ....) die rechtstreeks of onrechtstreeks betrekking heeft op het ademhalingsstelsel. De doelstellingen van de Belgian Respiratory Society zijn onder meer - Het bevorderen van fundamenteel en klinisch onderzoek in de pneumologie: - Het verzamelen, evalueren en verspreiden van wetenschappelijke kennis met betrekking tot hygiëne en ademhalingsziekten; - Het aanmoedigen en ondersteunen van permanente vorming in de pneumologie; - Het aanmoedigen en organiseren van het samenbrengen van artsen, onderzoekers en, meer algemeen, alle wetenschappers, actief in de sector; - In het algemeen, het ondersteunen en promoten van de pneumologie als medisch specialisme; - Het onderhouden en ontwikkelen van relaties met de bevoegde overheidsinstanties.

Om de bovenstaande doelstellingen te bereiken, verleent de vereniging diensten, waaronder de organisatie van wetenschappelijke activiteiten op het gebied van de ademhalingsgeneeskunde, zoals opleidingen, vergaderingen en congressen, enz., alsook de organisatie, aanmoediging en ondersteuning van de deelname van een lid aan wetenschappelijke activiteiten op het gebied van de ademhalingsgeneeskunde die door de vereniging of door een andere organisatie worden georganiseerd (hierna "diensten" genoemd).

2.1 Les présentes conditions s'appliquent aux Services offerts par l'asbl qui, sauf exception, ne sont accessibles qu'aux membres ayant payé leur cotisation pour l'année en cours à l'asbl Belgian Respiratory Society.

Seul le Conseil d'Administration de l'Association Belge de Pneumologie asbl peut, exceptionnellement et si nécessaire après analyse de la demande, donner son accord pour permettre l'utilisation de ses Services à un non-membre. La décision finale du Conseil d'Administration est définitive. Si le Conseil d'administration donne son accord, les conditions générales, qui s'appliquent en principe aux membres, sont pleinement applicables, sauf si les conditions générales contiennent une condition différente pour les non-membres (voir article 6.3). Dans ce cas, la condition spécifique pour les non-membres s'applique.

2.2 En utilisant l'un des services, le membre, ou le non-membre qui a demandé le service, est tenu de respecter les termes des conditions générales.

 2.3 Les dérogations aux conditions générales ne sont valables et contraignantes pour l'association que si elles sont expressément confirmées par écrit par l'association, même si ces dérogations sont incluses dans des documents émis par le membre ou par des représentants de l'association. Dans ce cas, tous les autres points des conditions générales qui n'ont pas fait l'objet d'une dérogation écrite expresse restent d'application.


Artikel 3 - Aanbiedingen, inschrijvingen en bestellingen
3.1 Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, zijn aanbiedingen slechts geldig ter informatie. Zij kunnen schriftelijk worden gedaan of worden gepresenteerd op de website van de vereniging. Zij zijn toegankelijk voor leden met een goede reputatie, na het invoeren van hun login en persoonlijk wachtwoord.

3.2 De inschrijving van een lid voor een dienst kan de inschrijving omvatten voor een wetenschappelijke activiteit op het gebied van pneumologie georganiseerd door de vereniging of door een derde partij waarvoor de vereniging de deelname organiseert, aanmoedigt of ondersteunt. De inschrijving van een lid voor een dienst wordt gevalideerd na aanvaarding van de algemene voorwaarden van de vereniging door het lid bij de inschrijving.

3.3 De inschrijving voor een dienst wordt pas bevestigd en gevalideerd na betaling van het volledige verschuldigde bedrag door het lid of door de betalende derde in geval van meerdere inschrijvingen. Gedeeltelijke betaling van een dienst is niet geldig, tenzij een uitzondering uitdrukkelijk en schriftelijk is overeengekomen.

3.4 Na ontvangst van de betaling wordt een schriftelijke bevestiging van de inschrijving per e-mail verzonden naar het door het lid of de betalende derde opgegeven adres. Adreswijzigingen dienen zo spoedig mogelijk schriftelijk aan de vereniging of aan de door de vereniging opgegeven derde te worden meegedeeld.

3.5 Een betaalde factuur staat automatisch op naam van het lid of de derde die de betaling heeft verricht.

3.6 Het programma en het tijdschema van de diensten waarvoor het lid zich heeft ingeschreven worden schriftelijk bevestigd.

3.7 Een inschrijving door een lid is nominatief en kan niet worden overgedragen aan een andere persoon, al dan niet lid van de Vereniging.

3.8 In geval van groepsinschrijvingen, bijvoorbeeld door een ziekenhuisinstelling, wordt de lijst met namen van de betrokken leden per e-mail aan de vereniging meegedeeld, zodat deze kan nagaan of zij in orde zijn om hun contributie te betalen.

Artikel 4 - Beschikbaarheid


4.1 Indien een dienst slechts voor een beperkt aantal deelnemers beschikbaar is, worden de reserveringen in aanmerking genomen volgens de datum van ontvangst van de betaling. Onbetaalde reserveringen worden niet in aanmerking genomen.

4.2 In geval van betwisting is de datum van betaling de referentie.

4.3 Elke klacht wegens mogelijke of beweerde onjuistheden in de informatie betreffende de bevestiging van een dienst moet, op straffe van uitsluiting, de vereniging bereiken binnen een week na de bevestiging.

Artikel 5 - Prijzen

5.1 De prijs van een dienst kan verschillen naargelang de kwaliteit van het lid. De prijzen worden vastgesteld door de Raad van Bestuur en zijn niet onderhandelbaar.

5.2 Er wordt geen korting verleend voor gegroepeerde bestellingen. Het totaal verschuldigde bedrag is de som van het voor een individuele bestelling verschuldigde bedrag vermenigvuldigd met het aantal ingeschreven deelnemers.

5.3 Indien de prijs van een dienst tussen het moment van bevestiging en het moment van uitvoering van de dienst stijgt als gevolg van schommelingen in wisselkoersen, lonen of maatregelen van nationale of buitenlandse autoriteiten, behoudt de vereniging zich het recht voor deze verhoging aan het ingeschreven lid in rekening te brengen, mits de verhoging niet meer bedraagt dan 20% van het oorspronkelijk overeengekomen totaalbedrag. Indien de verhoging groter is dan 20%, heeft het lid het recht zich uit de inschrijving terug te trekken en zal het reeds betaalde bedrag worden terugbetaald zonder aanspraak te kunnen maken op enige schadevergoeding.

5.4 In het geval dat bij wijze van strikte uitzondering een niet-lid zich voor een dienst mag inschrijven, kan de aangerekende prijs worden verhoogd met maximaal 300% van de bedragen die aan een lid met een goede reputatie in rekening worden gebracht.

Artikel 6 - Betalingen


6.1 Voor alle inschrijvingen, tenzij deze gratis zijn, is elektronische betaling online via de website van de Vereniging of door overschrijving op de rekening van de Vereniging binnen acht dagen na inschrijving vereist.

6.2 Elektronische betalingen worden beveiligd door MOLLIE bvba.

6.3 Krediet- en debetkaarten worden aanvaard.

Artikel 7 - Wanbetaling


7.1 Tenzij anders overeengekomen zijn de diensten betaalbaar bij de bestelling. Indien betaling in termijnen is overeengekomen, is elk bedrag dat niet op de vervaldag is betaald, onderworpen aan een interest van 8% per jaar.

7.2 Elk verschuldigd bedrag dat niet is betaald binnen twee weken na verzending van een ingebrekestelling per aangetekende brief, wordt van rechtswege verhoogd met 10%, met een minimum van € 50,00 als forfaitaire en onherleidbare schadevergoeding ter dekking van de kosten van buitengerechtelijke invordering, onverminderd de gerechtskosten en de procedurevergoedingen.

Artikel 8 - Annulering en terugbetaling

8.1 Elk lid heeft het recht zijn inschrijving voor een door of in samenwerking met de vereniging georganiseerde wetenschappelijke activiteit te annuleren. Onder annulering wordt verstaan terugtrekking en/of niet-aanwezigheid om welke reden dan ook, behalve in geval van overmacht. De raad van bestuur heeft het laatste woord over de vraag of de opgegeven reden de deelnemer recht geeft op terugbetaling. Annulering geschiedt onder de volgende voorwaarden: - Een inschrijving kan 15 werkdagen voor de aanvang van de wetenschappelijke activiteit zonder rechtvaardiging worden geannuleerd. Een administratiekost van 3% van het totale bedrag van de inschrijving plus, in voorkomend geval, de door de vereniging bij de elektronische betaling betaalde administratiekost, wordt ingehouden op de terugbetaling. - In geval van annulatie van een inschrijving tussen 10 en 15 werkdagen voor de aanvang van de wetenschappelijke activiteit wordt een administratiekost van 50% van het totale bedrag van de inschrijving plus, in voorkomend geval, de door de vereniging bij de elektronische betaling betaalde administratiekost, ingehouden op de terugbetaling. - In geval van annulering van een inschrijving minder dan 10 werkdagen voor de aanvang van de wetenschappelijke activiteit, zal geen terugbetaling plaatsvinden, tenzij de annulering wordt gerechtvaardigd door een ernstige medische reden of het overlijden van een familielid. In dit laatste geval wordt een administratiekost van 50% van het totale bedrag van de inschrijving plus, in voorkomend geval, de door de vereniging bij de elektronische betaling betaalde administratiekost, ingehouden op de terugbetaling.

8.2 Alle verzoeken om terugbetaling dienen schriftelijk te worden gericht aan het hoofdkantoor van de vereniging en eventueel vergezeld te gaan van een bewijs van annulering. Een kopie moet per e-mail naar het secretariaat en de penningmeester van de vereniging worden gestuurd.

8.3 Het niet deelnemen, zonder voorafgaande waarschuwing, aan een activiteit waarvoor is ingeschreven, geeft geen recht op enige terugbetaling.

Artikel 9 - Schorsing en beëindiging


De vereniging behoudt zich het recht voor bestaande bestellingen op te schorten of te annuleren in geval van niet-betaling van verschuldigde bedragen.

Artikel 10 - Wijziging, annulering en overmacht


10.1 De vereniging kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor eventuele wijzigingen of annuleringen op het laatste moment, de afwezigheid van één of meer sprekers of elk ander geval van overmacht buiten haar wil in het kader van de wetenschappelijke activiteiten die zij organiseert, promoot of ondersteunt.

10.2 De vereniging behoudt zich het recht voor bepaalde diensten te annuleren indien het aantal deelnemers onvoldoende is. Hetzelfde geldt in geval van vakantie, staking, oorlog, oproer, overstroming, brand, vorst, transportmoeilijkheden, ongeval met materieel, uitsluiting of elke andere gebeurtenis die de vereniging verhindert of bemoeilijkt haar verplichtingen na te komen, situaties die als overmacht moeten worden beschouwd en die haar toelaten het contract uit te stellen of te beëindigen.

10.3 De beslissing in een van deze gevallen geeft de koper geen recht op schadevergoeding. Deze heeft geen recht op terugbetaling van het bij de inschrijving betaalde bedrag.

Artikel 11 - Bewijs van deelname en accreditatiepunten


11.1 Een certificaat van deelname wordt door de vereniging per e-mail uitgereikt aan alle leden die zijn ingeschreven voor een door de vereniging georganiseerde wetenschappelijke activiteit.

11.2 Het INAMI-bestand van de leden die hebben deelgenomen aan een door de vereniging georganiseerde geaccrediteerde activiteit wordt aangevuld met de nodige gegevens.

Artikel 12 - Persoonsgegevens
De persoonsgegevens die bij bestelling of inschrijving worden doorgegeven, worden verwerkt overeenkomstig de Algemene Verordening Gegevensbescherming - beter bekend als 'GDPR' of 'RGPD' - die sinds 25 mei 2018 van toepassing is.

Artikel 13 - Intellectuele eigendomsrechten


Noch de inschrijving, noch de deelname aan een dienst en/of wetenschappelijke activiteit schept enig recht voor het lid om de inhoud van deze dienst en/of wetenschappelijke activiteit die de vzw organiseert, aanmoedigt of ondersteunt over te nemen of te verspreiden.

Artikel 14 - Sponsoring


14.1 Elke activiteit kan het voorwerp uitmaken van sponsoring door een partner.

14.2 De bij deze gelegenheid betaalde bedragen zullen het voorwerp uitmaken van een factuur met toepassing van de BTW.

.
Artikel 15 - Geen afstand


Het niet uitoefenen van een van de in deze algemene voorwaarden uiteengezette rechten of het niet eisen van de strikte toepassing van een van de genoemde verplichtingen of bepalingen vormt geen afstand door de vereniging van het recht om op een later tijdstip toepassing van deze bepalingen of verplichtingen te eisen. De eventuele nietigverklaring van een van de clausules van deze algemene voorwaarden doet geen afbreuk aan de geldigheid van de overige clausules. De overige bepalingen blijven van kracht.

Artikel 16 - Toekenning van bevoegdheid


Geschillen die rechtstreeks of onrechtstreeks verband houden met de interpretatie en/of uitvoering van deze voorwaarden worden beheerst door het Belgisch recht. In geval van geschil zijn uitsluitend de rechtbanken van het arrondissement Brussel bevoegd.